Monday, November 2, 2009

JAIS Mengamuk…???

Terkejut ana tengah hari tadi apabila ana melihat akhbar Kosmos yang mana muka utamanya menyatakan bahawa Dr Asri bekas Mufti Perlis di tangkap di Selangor akibat menyampaikan cerama Agama tanpa ada tauliah daripada JAIS..

Itu bukan persoalan utama yang ana ingin fokuskan, tetapi yang utama ialah seorang tokoh Ulama muda Negara di tangkap hanya kerana menyampaikan “ Agama “ kepada masyarakat.

Kalau yang ditangkap orang macam ana ni tidak menghairankanlah, tetapi ini seorang bekas Mufti yang bertaraf Dr daripada UIAM yang ditahan disebabkan kerana tiada tauliah daripada JAIS.

Bagi ana le, baik suruh kerajaan PUSAT tutup sahaja UIAM tu kerana kalau mendapat PHD di sana pun bukan mendapat pengiktirafan dalam Negara untuk menyampaikan agama kepada masyarakat.

Hampir terkaku ana bila mendengar betapa susahnya untuk menyampaikan agama di dalam Negara kita ini. Seorang sarjana pun di tahan kerana berceramah agama. Cuba kita bayangkan kalaulah suasana ini berterusan di dalam Negara kita yang kita anggap sebuah Negara islam yang mana di halang untuk menyampaikan Agama Islam tercinta, mungki juga kita akan menjadi macam Negara Turki kot.

Kalaulah kita melihat dari sudut “ Ghuzwu Fikr “ serangan pemikiran yang dilakukan oleh golongan anti islam, inilah salah satunya cara untuk menghalang penyebaran Islam secara menyeluruh di pelusuk dunia.

Golongan orentalis sudah lama bertapak didalam system pendidikan Negara, tetapi hari ini semakin jelas kesannya tampak timbul benih-benih yang akan merosakkan agama Islam yang Mulia ini.

Kalaulah kerana kedengkian yang menyebabkan perkara ini berlaku, ini menambahkan lagi kekecewaan ana terhadap sistem pentadbiran Majlis Agama Islam didalam Negara kita ini.

Kalaulah kita tidak menyukai Beliau sekalipun, lakukanlah muzakaran, debat dan selainnya secara terbuka supaya kita semua mengetahui kebenaran.. kembalilah merujuk kepada Al-Quran dan As-Sunnah supaya kita tidak semakin jauh daripada keduanya, firman Allah taala :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Maksudnya :” Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya “. Surah an-Nisa ayat 59.

Manakala Sabda Rasulullah s.a.w :

تركت فيكم ما إن اعتصمتم به فلن تضلوا أبدا  كتاب الله و سنة نبيه صلى الله عليه

Maksubnya :” Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kalau kamu berpegan kepada keduanya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Kitab Allah ( Al-Quran ) dan Sunnah Rasulullah s.a.w ( al-Hadith ) ”.

Firma Allah Taala :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Maksudnya :” Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) Karena Allah, menjadi saksi dengan adil. dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. berlaku adillah, Karena adil itu lebih dekat kepada takwa. dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan “. Surah al-Maidah ayat 8.

Maka marilah kita semua kembali kepada apa yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNYA tanpa Khilaf lagi.

Firma Allah Taala :

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ

Maksudnya :” Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah mengikuti apa yang diturunkan Allah dan mengikuti Rasul". mereka menjawab: "Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya". dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk? “. Surah al-Maidah ayat 104.


No comments: