Thursday, November 5, 2009

Bahaya Bid`ah

Hikmah Pensyariatan


            Di dalam Islam, sesuatu hokum Syariah di fardhukan berdasarkan kepada 5 dasar utama yang perlu di jaga iaitu :
i-                    Agama.
ii-                  Nyawa.
iii-                Harta.
iv-                Maruah.
v-                  Keturunan.
Di dalam tulisan sy pada kali ini saya hanya ingin mengjelaskan tentang tuntutan menjaga agama iaitu bahagian yang pertama kerana menjaga agam adalah perkara yang sebesar-besar perkara di dalam kehidupan seseorang islam.


Jikalau kita meninjau di dalam kitab Qadhawa al-Muasoroh di dalam membincangkan bab menjaga agama, sudah pasti yang terdapat di dalam bab ini dua perkara :-


1-      Murtad iaitu yang kembali kepada kekafiran setelah Islam.
2-      Orang yang melakukan Bid`ah iaitu melakukan sesuatu yang baru di dalam agama setelah sepurnanya wahyu.

Murtad


Riddah atau murtad telah saya jelaskan maksubnya diatas, firma Allah taala :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ


Maksudnya :” Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah Lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui “. Al-Maidah 54.


Manakala sabda Rasulullah s.a.w :
من بدل دينه فاقتلوه
Maksudnya :” Sesiapa yang berpaling daripada Agamanya, maka bunuhlah “. ( Di riwayat Jamaah kecuali Imam Muslim ).


Maka telah jelas bahagian pertama di dalam bab menjaga agama bahawa orang yang murtad yang tidak ingin bertaubat maka wajib dijatuhkan hukuman bunuh keatasnya.

Mubtadik` ( orang yang melakukan Bid`ah )


Di dalam bahagian ini saya akan cuba bincangkan tentang perkara ini secara seringkas boleh, kerana ianya merupakan sesuatu perbahasan yang panjang di kalangan ulama.


Kenapakah golongan ini mesti dihapuskan di dalam menjaga agama? Ini adalah bersesuaian dengan firma Allah taala :


الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya :” Pada hari Ini Telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan Telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan Telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa Karana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang “. Al-Maidah 3.


Telah jelas kepada kita bahawa agama Islam telah sempurna berdasarkan ayat diatas, maka sudah tentu mereka yang melakukan perkara Bid`ah telah melakukan sesuatu penambahan dan seterusnya mengingkari bahawa Risalah yang dibawa oleh Baginda Rasulullah s.a.w telah sempurna. Ini bermakna sesiapa yang ingkar kepada rasul sama dengan ingkarnya kepada Allah dan balasannya sudah pasti Api neraka yang panas membinasakan, sabda Rasulullah s.a.w :


أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن عبدا حبشيا فإنه من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء المهديين الراشدين تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة


Maksudnya :” Aku berwasiatkan kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah, dengarlah dan taatlah, dan sesungguhnya wahai hamba Allah, kerana sesungguhnya sesiapa di kalangan kamu hidup selepas aku akan mendapati perselisihan yang banyak, maka wajib keatas kamu mengikut sunnahku dan sunnah Khulafa` ar-Rasyidin al-Mahdiyyin berpenganlah dengannaya dan gigitlah dengan gigi gerham kamu dan beringatlah dengan perkara baru yang di ada-adakan (di dalam agama), kerana sesungguhnya setiap yang di ada-adakan itu adalah Bid`ah dan setiap yang Bid`ah itu sesat “. ( Sahih di riwayatkan oleh Muslim, Abu Dawwud, Nasae`dan Ibnu Majah dengan lafaz Abu Dawwud ).


Sabda Rasulullah s.a.w :


ومن عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد
Maksudnya :” Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan yang tidak daripada perkara kami sesungguhnya tertolak “. ( Riwayat Bukhari & Muslim).


من أحدث في أمرنا هذا ما ليس فيه فهو رد


Maksudnya :” Sesiapa yang melakukan sesuatu yang baru bukan daripada perbuatan ( amalan ) kami ini, bukan yang kami lakukan sesungguhnya tertolak “. ( Riwayat Bukhari & Muslim).


Telah jelas dalil kepada kita tentang urusan agama yang mana kita tidak boleh taklid tanpa mengetahui apakan sesuatu amalan itu benar-benar datang daripada Rasulullah s.a.w atau tidak. Sebabnya bagi saya, penyebaran hadis palsu di kalangan masyarakat melayu dan para Ustaz sukar hendak di bendung lagi. Ini juga disebabkan para ilmuan Islam di Malaysia dan kepulauan melayu umumnya tidak mahu bergangjak daripada kembali kepada kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w, sehingga urusan adat dikatakan sebagai agama dan ada juga yang lebih menduka citakan lagi mereka mencipta hadis-hadis palsu atau mengutipnya daripada sumber yang tidak muktabar.


Sabda Rasulullah s.a.w
من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار
Maksudnya :” Sesiapa yang mendustakan keatas Aku dengan sengaja, maka sedia tempat tinggalnya didalam neraka “. ( Mutawatir, Mutafaqun Alaihi ).


Sudah tentu kita ingin sekali menjauhkan diri kita daripada bermahligaikan api neraka, disebabkan kebimbangan inilah saya menulis risalah ringkas ini semoga mendapat manfaat bersama dan sudah pasti bila rumahnya disitu, maka disitulah kehidupannya.

No comments: