Sunday, December 20, 2009

Kelebihan Para Tentera

            Di Malaysia, bila kita sebutkan tentang ketenteraan sudah pasti ianya menjadi satu pilihan anak muda kita dikalangan lelaki atau wanita untuk menyertainya, tetapi malangnya, ketenteraan ini kurang menjadi minat dikalangan ilmuan khususnya para pelajar di jurusan pengajian Islam. Sedangkan kalau kita melihat dan mengkaji di dalam hadis-hadis, alangkah banyaknya kelebihan yang Allah taala berikan kepada golongan ini.
Di dalam suruhan jihad Allah taala berfirman di dalam surah at-Taubah ayat 36 :
Dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan Ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa “.
Firman Allah taala di dalam surah al-Baqarah ayat 216 :
  Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui “.
Firman Allah taala di dalam surah as-Soff ayat 10 & 11 :
Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui “.
Sabda Rasulullah s.a.w :
قال رجل أي الناس أفضل ؟ يا رسول الله قال مؤمن يجاهد بنفسه وماله في سبيل الله
Maksudnya :” Telah berkata seorang lelaki siapakah manusia yang paling afdhal (baik) wahai Rasulullah s.a.w? sabda baginda : Orang yang beriman yang berjihad dengan diri dan hartanya pada jalan Allah taala “. ( Riwayat Bukhari dan Muslim ).

Kelebihan Kepada Para Tentera
Sabda Rasulullah s.a.w :
رباط يوم في سبيل الله خير من الدنيا وما عليها
Maksudnya :” Berkawal ( di sempadan ) satu hari pada jalan Allah adalah lebih baik daripada dunia dan apa sahaja yang ada padanya “. ( Mutafaqun Alaihi ).
Hadis ini bukan lain, tetapi hanya ingin menunjukan tentang kelebihan yang Allah taala berikan kepada para hambanya yang sanggup berkorban demi Agama. Begitu juga para tentera yang di tugaskan menjaga sempadan Negara hanya demi keselamat sesebuah Negara juga adalah temasuk di dalam hadis tersebut. Banyak lagi hadis yang menyataka tentang kelebihan yang di berikan kepada mereka ini antaranya sabda Rasulullah s.a.w :
رباط يوم وليلة خير من صيام شهر وقيامه وإن مات أجزى عليه عمله الذي كان يعمله وأجري عليه رزقه وأمن الفتان
Maksudnya :” Berjaga satu hari dan satu malam adalah terlebih baik daripada puasa sebulan dan Qiammulai pada malamnya, dan jikalau dia mati akan diberikan kepadanya pahala amalan ( berkawal tersebut ) yang dilakukannya dan juga dikurniakan rezeki padanya dan di selamatkan daripada fitnah “.( Riwayat Muslim ).
Sudah pasti kita semua tahu bahawa pahala puasa tidak pernah dapat ditulis oleh para malaikat, tetapi hanya menulis bahawa seseorang itu puasa sahaja dan pahala puasa tersebut hanya Allah taala sahaja yang dapat menentukan betapa besarnya dan indahnya pahala tersebut, inikan pula para Murabit ( pengawal sempadan ) adalah terlebih baik dariapda puasa sebualan dan Qiammulai pada malamnya. Dan apa yang di maksubkan dengan rezeki di dalam hadis diatas ialah sebagaimana firman Allah taala dalam surah Ali Imran ayat 169 :
Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezki “.
Sabda Rasulullah s.a.w :
كل ميت يختم على عمله إلا الذي مرابطا في سبيل الله فإنه ينمى له عمله إلى يوم القيامة ويأمن من فتنة القبر
Maksudnya :” Setiap kematian akan mengakhirkan amalan kebajikan melainkan pengawal sempadan yang mati pada jalan Allah, maka sesungguhnya berkekalan amalan ( pahala ) sehingga hari Qiamat dan di selamatkan mereka daripada fitnah kubur “.( riwayat Abu Daud dan at-Timizi, berkata at-Tirmizi Hadis Hasan Sahih dan juga di sahihkan oleh al-Albani ).
Sabda Baginda juga :
رباط يوم في سبيل الله خير من ألف يوم فيما سواه من المنازل
Maksudnya :” Berkawal di sempadan sehari pada jalan Allah taala adalah terlebih baik daripada 1000 hari selain daripadanya dirumah-rumah “. ( Riwayat at-Tirmizi, katanya Hadis Hasan Sahih Gharib, al-Albani mengatakan Hadis ini Hasan ).

Kesimpulannya
1-      1 hari berkawal pada jalan Allah adalah lebih baik daripada puasa sebulan dan qiammulai pada sebelah malamnya.
2-      1 hari berkawal pada jalan Allah adalah lebih baik daripada 1000 hari selainnya.
3-      Perniagaan yang di janjikan Allah untuk selamat daripada api Neraka.
4-      Pahala amalannya berkekalan sehingga hari Qiamat.
5-      Perbuatan ini adalah terlebih baik daripada dunia dan segala isinya.

Isnin

11 Disember 2009

9.00am Kg Pasir Kelang Baru.

No comments: