Friday, August 27, 2010

Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian dia menyembunyikannya

Matan Hadis
Sengaja saya takhrijkan hadis ini kerana ramainya mereka mengunakan hadis ini dengan menggangap bahawa hadis ini boleh di amalkan.
من عشق فكتم وعف فمات فهو شهيد
Maksudnya :” Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian dia menyembunyikannya dan dia mati, maka matinya itu adalah syahid “.

Kitab Yang Meriwayatkan Hadis Ini
Di riwayatkan oleh al-Kharaity di dalam Kitab A`tilal al-Qulub Bab Man A`fa Fi A`syqihi, hadis no 103.
Khatib al-Bagdadi di dalam Tarikh Bagdad, juz 11 m/s 297 no. 6079.
Masalah Hadis Ini

Hadis ini terputus sanadnya pada عبد الله بن عبد الملك الماجشون, yang mana menjadikan hadis ini tidak mencukupi syarat sahih dan hasan.

Hukum hadis
Palsu ( Jamek Soghir wa az-Ziyadah, jil 1 m/s 1248, no 12473 ). Hadis ini adalah sebahagian daripada hadis golongan sufi yang mungkar ( Salasilah Sohehah, jil 19 m/s 67 ).

9 comments:

FarhanaDr said...

Dulu saye ade bace jugak pasal hadis ni, letak dlam blog buat entry, lepas tu ada beberapa orang kawan blogger berkongsi bahawa hadis ni tak sahih..

Terima kasih atas penjelasan.. :)

Dr. Musa Mohamad said...

ooo...mcm tu..sy pun dah lama kaji hadis ini cuma kesempatan nak masukkan dalam blog je xde..alhamdulillah dapat juga siapkan & masuk dalam blog...

محمد حذوان بن حميدان said...

entry yg amt berguna..ahsanta.. (^_^)

محمد حذوان بن حميدان said...

entry yg amt berguna..ahsanta.. (^_^)

School Of Tots said...

Teruskan perjuangan. Allah is watching.

Anonymous said...

mohon link http://wicararumi.blogspot.com

mujahidah muslehah said...

terima kasih atas perkongsian..ilmu baru bg saye..sebelum nie xtau pun yg hadis nie hadis yg tdk sahih..

mehmed said...

JZKK..
baru je tahu.. :(

بنت العارفين (",)) said...

xtau la plop nie hadis xsahih... ari nie bawu tau..thanxs..