Tuesday, January 6, 2009

Selama manakah kita hanya akan melihat

Peristiwa NUQBA Palestin telah berpuluh tahun berlalu, sehingga ke hari ini umat islam menjadi hina di bumi sendiri. Semenjak kejatuhan Palestin ke tangan Yahudi laknatullah 1967, umat Arab dan islam menjadi kaku tiadak bernyawa lagi. Hidup tidak mati pun tidak. Tiada satu langkah pun yang diambil oleh pemimpim dunia islam yang betul-betul memperjuangkan islam, mereka hanya berseronok dengan kemewahan duniawi yang mempersonakan kehidupan mereka, mereka tidak ubah seumpama binatang ternakan semata-mata.

Pada awal Muharram lalu, satu lagi keganasan Yahudi terhadap saudara kita di Palestin dilakukan, mereka dibunuh dengan begitu kejam, kezaliman yang akan kami tuntut suatu hari nanti di dunia ini, mahupun di Akhirat nanti. Kami anak-anak islam tidak pernah gentar atau takut untuk menghadapinya. Apa yang mengaibkan kami sebagai umat islam ialah apa bila kesatuan liga arab dan islam bertegas dengan PBB untuk melakukan gencatan senjata di Palestin, ianya hanya di tolak mentah-mentah oleh Setiausaha PBB seorang Korea yang celaka yang dibelakangnya hanyalah Kapitalis Yahudi dan Amerika.

Yang amat menghairankan kami, Negara islam adalah Negara pengeluar minyak dunia, Saudi Arabi, Iran, Iraq, Malaysia, dan lain-lainnya tidak mampu untuk menghalang keganasan tersebut. Sedangkan nikmat yang Allah kurniakan kepada Negara Islam adalah nikmat kuasa dunia dengan adanya minyak. Apa salahnya jikalau Negara-negara islam pengeluar utama minyak dunia melakukan pemberhentian pengeluaran minyak untuk menunjukkan bantahan terhadap kekejaman tersebut. Tetapi tidak mereka hanya mementingkan keuntungan mereka semata-mata. Tetapi Allah taala tidak pernah lalai terhadap apa yang mereka lakukan sebagaimana janjiNYA :

“ Sesiapa Yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, Kami akan segerakan kepadanya dengan apa yang di ingini merekan, kemudian Kami sediakan baginya neraka jahannam (di akhirat kelak), untuk membakar mereka Dalam keadaan Yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah. Dan sesiapa Yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal Yang baik untuk akhirat Dengan usaha Yang layak bagiNya, sedang ia beriman, maka mereka Yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya “.( Surah Isra` ayat 18 & 19 ).


Iman Muhadith al-Bukhari meriwayatkan satu hadis yang cukup bermakna kepada umat islam daripada Rasulullah s.a.w dan beliau memasukan hadis tersebut dalam bab khusus di dalam Jami` as-Sahihnya iaitu Bab Nasrul Mazlum ( Bab Menolong orang yang dizalimi ) sabda Rasulullah s.a.w :

“ Orang yang beriman bagi orang yang beriman yang lain seumpama satu binaan yang teguh yang mana mereka saling menguatkan antara satu sama lain “. ( Al-Bukhari no.459,2266 & 5567. Muslim no.4684. Tirmizi no.1851 dan an-Nasae` no.2513 ).

Tetapi sangatlah menghairankan, adakah mereka tidak pernah mendengar hadis ini? Atau sengaja mereka melupakanya semata-mata hanya mencari kesenangan keduniaan semata-mata dan menanti kesiksaan yang menghinakan di Akhirat kelak inilah mereka yang Allah taala maksubkan didalam firmanNYA :

“ Dan Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia Yang mempunyai hati (Tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan Yang mempunyai mata (Tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan Yang mempunyai telinga (Tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang Yang lalai “.( surah Al-A`raaf ayat 179 ).

Itulah hakikat sebenar kehidupan mereka diatas muka bumi ini, gilakan kuasa dan pangkat semata-mata dan ada juga dikalangan mereka ulama-ulama yang menyokong kehidupan jahat mereka yang mana mereka ini hanya senang membincangkan tentang perkara kecil sahaja sehingga melupakan musuh sebenar yang Allah taala nyatakan didalam al-quran iaitu YAHUDI dan NASRANI (KRISTIAN). Mereka hanya memperjuangkan mazhab mereka sahaja yang mengikut as-Sunnah, mereka ini tidak ubah sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :

“ Sehingga mereka mengambil para pemimpin mereka daripada orang-orang yang bodoh (celaka), apabila mereka bertanya, dia memberikan fatwanya tanpa ilmu, mereka ini adalah orang yang sesat lagi menyesatkan orang lain “. (Mutafqun alaihi, al-Bukhari no. 98 & Muslim no.4828).

Ingatlah, kami akan terus memperjuangkan Islam walaupun mereka membencinya, kerana harapan kami adalah balas kebaikan daripada Allah taala semata-mata.

Syed Qutb
PESANAN TERAKHIR

Saudara,
Seandainya kautangisi kematianku
dan kausirami pusaraku dengan air matamu
maka di atas tulang-tulangku yang hancur luluh
nyalakanlah obor buat umat ini
teruskanlah perjalanan ke gerbang jaya.

Kematianku adalah suatu perjalanan
mendapatkan kekasih yang sedang merinduiku
Bahagialah hidupku di alam syurga

biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya
janganlah gentar berkelana di alam abadi
nun di sana fajar sedang memancar.

(Ditulis beberapa ketika sebelum menemui syahid pada tahun 1966.)


No comments: